UN COUP DE DÉS
Bild gewordene Schrift. Ein ABC der nachdenklichen Sprache

Begleitprogramm

Fr 19. September 2008, 19 Uhr

Writing in Monochrome:
The Contemporary Art of Stéphane Mallarmé 

Ian Wallace, Künstler
Vortrag

Do 2. Oktober 2008, 19 Uhr
Kuratorinnenführung
Sabine Folie
, Direktorin Generali Foundation

Sa 4. Oktober 2008, 18 bis 1 Uhr
Lange Nacht der Museen
Kunstauskunft, 18.30 bis 22.30 Uhr

Do 9. Oktober 2008, 19 Uhr
Wien in Berlin

Dominik Steiger, Künstler
Diaschau mit Anmerkungen

Do 6. November 2008, 19 Uhr
A Non-Event

Michael Newman, Kunsthistoriker
Vortrag in englischer Sprache

Michael Newman will talk about the relation of the trace and decision to the event. Where decision is concerned, he will argue that it is essential to the event that it be "undecidable" --that an event could always also be a non-event. Also, where the traces of the event are concerned, the relation to an event always has a retroactive (nachträglich) structure. It is only afterwards that the event can be related to the situation in which it has taken place. To illustrate this thesis he will look at some artworks, in particular by Joëlle Tuerlinckx.

Michael Newman teaches at the School of the Art Institute of Chicago, and is Professor of Art Writing at Goldsmiths College, University of London. He has written extensively on contemporary art, including the books "Richard Prince: Untitled (couple)" (2006) and "Jeff Wall" (2007), as well as essays on Alfred Jensen, Hanne Darboven and Joëlle Tuerlinckx. Co-editor of "Re-Writing Conceptual Art" (1999). Curated exhibitions, including "Tacita Dean" for the Art Gallery of York University, Toronto (2000).

Do 20. November 2008, 18.30 Uhr
Un coup de dés. Bild gewordene Schrift

Ulrike Grossarth, Künstlerin, Berlin/Dresden
Gabriele Mackert, freie Kuratorin, Autorin, Bamberg
Dirk Snauwaert, Direktor WIELS, Center for Contemporary Art, Brüssel
Sabine Folie, Direktorin Generali Foundation (Moderation)
Podiumsdiskussion in deutscher Sprache

"Es ist tatsächlich sicher, dass der Kommentar über die Kunst den Schwankungen der Ökonomie folgt. Es erscheint uns zweifelhaft, dass dieser Kommentar politisch sein könnte." (Marcel Broodthaers)

In dieser Gesprächsrunde soll erörtert werden, welche Analyseinstrumente und Rhetoriken poetischer Natur den KünstlerInnen der Ausstellung "Un coup de dés. Bild gewordene Schrift" zur Verfügung stehen, um den Fragen der Krise der Repräsentation, der Autorschaft, des Kunstwerks im Geflecht der Kulturindustrie und der Institutionen abendländischer Wissensproduktion beizukommen.

Die Veranstaltung ist Teil der viennaartweek 08